Nie-Boska komedia interpretacja

Część 1-2 Część 3-4  Interpretacja/Charakterystyka

INTERPRETACJA

„Nie- Boska komedia” zawiera dwa zasadnicze problemy: dramat rodzinny i dramat społeczny. W dwóch pierwszych częściach Pan Młody- Mąż to poeta romantyczny wrażliwy na uroki świata i żyjący swoim życiem wewnętrznym, wyobraźnią. Mimo wielkiej miłości do żony Marii, niedługo po ślubie jego uczucie do niej wygasa. Widzi Dziewicę i porzuca rodzinę. Zjawa dopiero później, nad przepaścią, przybiera właściwe kształty mary i potwora. Wraca do domu, ale jego żona zwariowała, a potem zmarła w szpitalu dla obłąkanych. Z kolei syn Jerzy, nazywany Orciem, oślepł, chociaż widzi oczyma duszy. Jego wzroku nie da się uratować. Chłopiec często w nocy budzi się i rozmawia z duchami, także z matką.

Historia postępowania Męża jest metaforą poezji romantycznej i dyskusją o jej związku ze światem realnym. Mąż jest poddany ostrej krytyce, ponieważ jako poeta niszczy życie ukochanym osobom, chodzi z głową w chmurach. Podobnie poezja spełnia rolę jakiejś mamony, która ogranicza jednak a nie poszerza świat wewnętrzny człowieka. Jej niewolnikiem jest Mąż, egoista, człowiek bez uczuć i honoru. Czy poeta może być tak zepsuty?
W części trzeciej i czwartej widzimy obraz rewolucji społecznej. Mąż jest tutaj hrabią Henrykiem. Porzuca poezję na rzecz ratowania swojej grupy społecznej, arystokracji. Zbiera ludzi i z odsieczą rusza do zamku Święta Trójca, ostatniego bastionu oporu szlachty. Podczas oglądania obozowiska rewolucjonistów stwierdza, iż są to ludzie bez żadnej wyobraźni, a działaniom ich nie towarzyszy żadna ideologia. Żyją i działają po to, by zemścić się na swoich ciemiężycielach. Nie mają żadnych planów na przyszłość, nie wiedzą, co będą robić z wolnością, są żądni krwi i ta siła ich pcha. Przez dwa miesiące oblegają okopy zamku, aż w końcu wygrywają.

Obraz rewolucji jest bardzo krytyczny, ale też i ocena zdegenerowanej szlachty. Krasiński ocenia rewolucję jako bezsensowne akt przemocy okupiony przelewem krwi niewinnych ludzi. Sama w sobie nie niesie niczego pozytywnego poza zmianą systemu, który i tak stworzy swoją klasę zastępującą arystokrację.

CHARAKTERYSTYKA

Pan Młody – Mąż- hrabia Henryk- (36l.) arystokrata, bogacz, to romantyk i poeta, hipokryta oszukujący swoją żonę, nieprzystosowany do życia w normalnym świecie, później odważny i waleczny, świadomy śmierci, jaka czeka w okopach zamku.
Żona – Maria, to arystokratka, zakochana i nieszczęśliwa, ponieważ mąż ją opuszcza po urodzeniu przez nią syna Jerzego, nazywanego Orciem, zrozpaczona dostaje obłędu i umiera w szpitalu.
Orcio – Jerzy Stanisław, kilkunastoletni chłopiec, matka zaklina go podczas chrztu, aby był poetą a wówczas zdobędzie miłość ojca, ma poetycką duszę, los odebrał mu wzrok, ale nie załamuje się.
Jakub – wierny służący hrabiego Henryka, dzielny i pracowity.
Pankracy – dowódca rewolucjonistów, odważny i przekonany do swoich ideałów, ma wielkie plany przebudowy świata, ale nie bardzo wie, co po rzezi arystokracji zrobić, chce zburzenia całego starego świata, jest ludobójcą i oprawcą bez litości.
Leonard – jeden z przywódców rewolucji, fanatyk religijny tworzący swoją mitologię, posłuszny wykonawca rozkazów, poddany dowódcy, bezkrytyczny.
Przechrzta – to jeden z rewolucjonistów i nie jedyny o takim nazwisku, to cała grupa Żydów, którzy chcą przejść na religię katolicką, choć w rzeczywistości spiskują także przeciwko rewolucjonistom.
Rewolucjoniści – grupa społeczna, rzemieślnicy, byłe damy i arystokratki, rzeźnicy, kamerdynerzy, lokaje, służące, fryzjerzy, stolarze, chłopi i wielu innych prostych ludzi uciskanych przez szlachtę.
Arystokracja – grupa społeczna, której śmierć obiecali rewolucjoniści, hrabiowie, baronowie i książęta, także zwykła szlachta, przyzwyczajeni do wygodnego sposobu życia dążą do zachowania swego statusu, są zdegenerowani i nieczuli na krzywdy społeczne, dopiero rewolucja otwiera im oczy, jednak są jej ofiarami.
Duchy – szereg pojawiających się postaci fantastycznych wpływa na atmosferę dzieła i nastrój, to min. Dziewica, Głosy, Mefisto, Orzeł.

Część 1-2 Część 3-4  Interpretacja/Charakterystyka

Skomentujesz?