Epoki literackie, analizy wierszy, poradniki, słownik, piosenki
Część 1-2 Część 3-4  Interpretacja/Charakterystyka

INTERPRETACJA

„Nie- Boska komedia” zawiera dwa zasadnicze problemy: dramat rodzinny i dramat społeczny. W dwóch pierwszych częściach Pan Młody- Mąż to poeta romantyczny wrażliwy na uroki świata i żyjący swoim życiem wewnętrznym, wyobraźnią. Mimo wielkiej miłości do żony Marii, niedługo po ślubie jego uczucie do niej wygasa. Widzi Dziewicę i porzuca rodzinę. Zjawa dopiero później, nad przepaścią, przybiera właściwe kształty mary i potwora. Wraca do domu, ale jego żona zwariowała, a potem zmarła w szpitalu dla obłąkanych. Z kolei syn Jerzy, nazywany Orciem, oślepł, chociaż widzi oczyma duszy. Jego wzroku nie da się uratować. Chłopiec często w nocy budzi się i rozmawia z duchami, także z matką.

Historia postępowania Męża jest metaforą poezji romantycznej i dyskusją o jej związku ze światem realnym. Mąż jest poddany ostrej krytyce, ponieważ jako poeta niszczy życie ukochanym osobom, chodzi z głową w chmurach. Podobnie poezja spełnia rolę jakiejś mamony, która ogranicza jednak a nie poszerza świat wewnętrzny człowieka. Jej niewolnikiem jest Mąż, egoista, człowiek bez uczuć i honoru. Czy poeta może być tak zepsuty?
W części trzeciej i czwartej widzimy obraz rewolucji społecznej. Mąż jest tutaj hrabią Henrykiem. Porzuca poezję na rzecz ratowania swojej grupy społecznej, arystokracji. Zbiera ludzi i z odsieczą rusza do zamku Święta Trójca, ostatniego bastionu oporu szlachty. Podczas oglądania obozowiska rewolucjonistów stwierdza, iż są to ludzie bez żadnej wyobraźni, a działaniom ich nie towarzyszy żadna ideologia. Żyją i działają po to, by zemścić się na swoich ciemiężycielach. Nie mają żadnych planów na przyszłość, nie wiedzą, co będą robić z wolnością, są żądni krwi i ta siła ich pcha. Przez dwa miesiące oblegają okopy zamku, aż w końcu wygrywają.

Obraz rewolucji jest bardzo krytyczny, ale też i ocena zdegenerowanej szlachty. Krasiński ocenia rewolucję jako bezsensowne akt przemocy okupiony przelewem krwi niewinnych ludzi. Sama w sobie nie niesie niczego pozytywnego poza zmianą systemu, który i tak stworzy swoją klasę zastępującą arystokrację.

CHARAKTERYSTYKA

Pan Młody – Mąż- hrabia Henryk- (36l.) arystokrata, bogacz, to romantyk i poeta, hipokryta oszukujący swoją żonę, nieprzystosowany do życia w normalnym świecie, później odważny i waleczny, świadomy śmierci, jaka czeka w okopach zamku.
Żona – Maria, to arystokratka, zakochana i nieszczęśliwa, ponieważ mąż ją opuszcza po urodzeniu przez nią syna Jerzego, nazywanego Orciem, zrozpaczona dostaje obłędu i umiera w szpitalu.
Orcio – Jerzy Stanisław, kilkunastoletni chłopiec, matka zaklina go podczas chrztu, aby był poetą a wówczas zdobędzie miłość ojca, ma poetycką duszę, los odebrał mu wzrok, ale nie załamuje się.
Jakub – wierny służący hrabiego Henryka, dzielny i pracowity.
Pankracy – dowódca rewolucjonistów, odważny i przekonany do swoich ideałów, ma wielkie plany przebudowy świata, ale nie bardzo wie, co po rzezi arystokracji zrobić, chce zburzenia całego starego świata, jest ludobójcą i oprawcą bez litości.
Leonard – jeden z przywódców rewolucji, fanatyk religijny tworzący swoją mitologię, posłuszny wykonawca rozkazów, poddany dowódcy, bezkrytyczny.
Przechrzta – to jeden z rewolucjonistów i nie jedyny o takim nazwisku, to cała grupa Żydów, którzy chcą przejść na religię katolicką, choć w rzeczywistości spiskują także przeciwko rewolucjonistom.
Rewolucjoniści – grupa społeczna, rzemieślnicy, byłe damy i arystokratki, rzeźnicy, kamerdynerzy, lokaje, służące, fryzjerzy, stolarze, chłopi i wielu innych prostych ludzi uciskanych przez szlachtę.
Arystokracja – grupa społeczna, której śmierć obiecali rewolucjoniści, hrabiowie, baronowie i książęta, także zwykła szlachta, przyzwyczajeni do wygodnego sposobu życia dążą do zachowania swego statusu, są zdegenerowani i nieczuli na krzywdy społeczne, dopiero rewolucja otwiera im oczy, jednak są jej ofiarami.
Duchy – szereg pojawiających się postaci fantastycznych wpływa na atmosferę dzieła i nastrój, to min. Dziewica, Głosy, Mefisto, Orzeł.

Część 1-2 Część 3-4  Interpretacja/Charakterystyka

Skomentujesz?

Kontynuując czytanie, zgadzasz się z politykę cookies na tej stronie. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close